Skip to main content

Metodický materiál Ju a Pí

Tento metodický materiál s názvom Ju a Pí o umelej inteligencii je určený pre 3. až 5. ročník základnej školy. Obsahuje deväť lekcií v trvaní 45 – 90 minút, ku každej lekcii je pripravená aj prezentácia. Aktivity s robotmi Ju a Pí, ktorí chcú ľuďom pomáhať, no často veci popletú, hravou formou žiakom približujú, čo je AI, ako sa učí a ako ju môžeme využívať v každodennom živote. Materiál je navrhnutý tak, aby bol dostupný pre všetky školy. Žiaci pri aktivitách nepotrebujú žiadne digitálne zariadenia, pracujú iba s papierom.

01 Roboti Ju a Pí sa predstavujú

Roboti Ju a sú naprogramovaní tak, že sa chcú neustále učiť nové veci! Lenže čo vlastne znamená učiť sa? A ako sa učia ľudia a roboti? Ľudia ani stroje by sa nemohli učiť, keby nevnímali. A my už vieme, že ľudia pomocou zmyslových orgánov, stroje pomocou senzorov. 

02 Roboti v múzeu

Umelá inteligencia je počítačový program, ktorý je schopný vykonávať úlohy, na ktoré bol predtým potrebný ľudský dôvtip. Vymýšľajú ju ľudia a začali s tým už dávno — pred 70 rokmi! V akých veciach sa umelá inteligencia skrýva a ako to spoznáme? 

03 Ako si roboti čistili zuby

Roboti by si radi vyčistili svoje plechové zuby, ale veľmi nevedia, ako na to. Poďme ich to naučiť! Najprv im ukážeme presný postup (algoritmus) a potom aj veľa príkladov, z ktorých sa to naučia sami (strojové učenie). 

04 Roboti s hlavou v oblakoch

Ju a sa niekedy zasnívajú s hlavou v oblakoch a potom vidia množstvo nečakaných vecí, z ktorých sa môžu učiť. My ľudia im hovoríme dáta. Môžu byť vo forme obrázkov, textov, videí, audia alebo dokonca 3D objektov. Často sú tieto dáta uložené v tzv. cloude.

05 Roboti na výstave mačiek

Ju a sa ocitli na výstave mačiek a boli úplne paf! Toľko plemien, sfarbení a veľkostí! Ako majú potom rozoznať mačku, keď je každá iná? Aby sa totiž roboti naučili dobre rozpoznávať mačky, musia ich vidieť naozaj veľa. Uvidíme, ako im to pôjde a koho si nakoniec z výstavy odnesú domov. 

06 Robotie dobrodružstvo v bludisku

Mačička sa stratila, a tak sa Ju a vydávajú na dobrodružnú cestu jej hľadania! Objavia rozsiahly labyrint chodieb pod mestom a zistia, kam sa strácajú všetky ponožky. Ako sa však v bludisku čo najlepšie orientovať? Je lepšie použiť pravidlo ľavej ruky alebo chlebové omrvinky? Jedno je však isté — roboti sa, rovnako ako ľudia, neučia len z príkladov, ale aj zo skúseností. 

07 Ju a Pí na nákupe

Aby roboti vedeli, na čo sa práve pozerajú, musíme im ukázať množstvo vecí a pomenovať ich. Lenže keď robotom ukážeme nesprávne príklady alebo im dáme príkladov príliš málo, občas sú zmätení. Tentoraz deti čaká dobrodružstvo v supermarkete!

08 Ju a Pí vo vesmíre slov

Ju a sa dnes ocitli v obrovskom a trochu záhadnom vesmíre slov. Každé slovo tu má svoje vlastné miesto a je obklopené mnohými ďalšími slovami, ktoré spolu nejako súvisia. A ako sa ukáže, aj obyčajné slovíčka-klbká môžu poriadne zamotať obvody! Ich misia? Pomôcť mačke Mačičke, ktorá sa tvári smutne, a zistiť, čo by ju mohlo rozveseliť. A možno tiež objavia, že to najdôležitejšie nie je len zvoliť správne slová, ale najmä to, ako a komu ich venujeme. 

09 Roboti majú robopsíka

Aby roboti vedeli, na čo sa práve pozerajú, musíme im ukázať množstvo vecí a pomenovať ich. Lenže keď robotom ukážeme nesprávne príklady alebo im dáme príkladov príliš málo, občas sú zmätení. Tentoraz deti čaká dobrodružstvo v supermarkete!