Skip to main content

Metodický materiál Karty

Metodický materiál Karty na výučbu o umelej inteligencii je vhodný pre 3. cyklus základných škôl a stredné školy. Žiaci sa zoznámia s etickými otázkami využívania AI, princípmi strojového učenia a významom veľkých dát.

Každá metodika je navrhnutá tak, aby podporovala kritické myslenie, diskusiu a praktické pochopenie základných pojmov AI. Metodický materiál pripravený v spolupráci s organizáciou AI Deťom obsahuje osem lekcií v trvaní 45 – 90 minút, ku každej lekcii je pripravená aj prezentácia.

Metodiky sú rozdelené do troch tematických balíčkov:

  • Etika (2 metodiky)
  • Strojové učenie (4 metodiky)
  • Dáta (2 metodiky)

Etika: 01 Etika vývoja a využitia technológií

Táto metodika vedie žiakov k úvahám o zodpovednosti pri vývoji a používaní technológií. Prečo je dôležité myslieť na dôsledky svojich činov? Ako môžeme zabezpečiť, aby technológie slúžili dobru a neškodili? Žiaci sa učia rozpoznávať riziká a prínosy AI v každodennom živote.

Etika: 02 Etika v rozhodovaní

Žiaci sa zamyslia nad tým, ako sa rozhodujú ľudia a ako rozhoduje umelá inteligencia. Diskutujú o tom, čo je spravodlivé, aké hodnoty by mala AI rešpektovať a kde sú hranice jej využitia. Cieľom je rozvíjať citlivosť voči etickým dilemám, ktoré prináša moderná technológia. 

Strojové učenie: 01 Dataset

Žiaci sa naučia, čo je dataset a prečo je dôležitý pre učenie AI. Skúmajú, ako sa dáta zbierajú, triedia a pripravujú na použitie v strojovom učení. Prakticky si vyskúšajú vytvoriť vlastný malý dataset a pochopia, že kvalita údajov ovplyvňuje výsledky AI.

Strojové učenie: 02 Strojové učenie s učiteľom

V tejto metodike žiaci objavia, ako môže AI „učiť“ pod vedením človeka. Naučia sa, čo znamená učenie s učiteľom (supervised learning), a vyskúšajú si, ako sa AI učí rozpoznávať vzory na základe príkladov, ktoré jej poskytne človek.

Strojové učenie: 03 Zaujatosť

Žiaci sa dozvedia, čo je zaujatosť (bias) v AI a prečo môže byť problémom. Diskutujú o tom, ako vzniká, ako ju rozpoznať a ako sa jej vyhnúť. Praktické aktivity im ukážu, že aj AI môže robiť chyby, ak pracuje s nevyváženými alebo nesprávnymi dátami.

Strojové učenie: 04 Posilňované učenie

Metodika predstavuje koncept posilňované učenia (reinforcement learning), kde sa AI učí na základe odmien a trestov. Žiaci pochopia, ako sa AI môže zlepšovať skúšaním rôznych stratégií a učením sa z vlastných chýb.

Dáta: 01 Veľké dáta

Žiaci sa zoznámia s pojmom veľké dáta a zistia, prečo sú v dnešnom svete také dôležité. Diskutujú o tom, kde sa s veľkými dátami stretávame, ako sa spracúvajú a aký majú vplyv na naše životy.

Dáta: 02 Interpretácia dát pomocou četbotov

V tejto metodike sa žiaci naučia, ako správne interpretovať dáta a výsledky, ktoré AI poskytuje. Zistia, že nie všetko, čo AI „povie“, je automaticky pravda, a naučia sa kriticky hodnotiť informácie.