Skip to main content
Učíme žiakov o AI s Kartami

Nová metodika Karty prináša učiteľom praktický spôsob, ako žiakov zapojiť do aktuálnej témy umelej inteligencie. Osem lekcií pre základné a stredné školy spája teóriu s diskusiou, etickým uvažovaním a zážitkovými aktivitami. Žiaci sa učia nielen používať AI, ale aj  kriticky premýšľať a chápať jej dopady na spoločnosť.

V spolupráci s organizáciou AI deťom vznikol súbor ucelených lekcií určených pre 3. cyklus základných škôl a stredné školy. Metodika nadväzuje na obľúbené materiály Ju a Pí, určené pre mladších žiakov, a rozširuje ich o témy vhodné pre starších žiakov a tínedžerov.

Lekcie trvajú 45 až 90 minút a je doplnená prezentáciou. Každá lekcia je navrhnutá tak, aby v žiakoch podporovala zvedavosť, diskusiu a schopnosť argumentovať. Karty sú rozdelené do troch tematických balíčkov, ktoré reflektujú kľúčové oblasti pochopenia umelej inteligencie: etiku, strojové učenie a dáta.

Tri tematické balíčky: Etika, Strojové učenie a Dáta

Etika

  • Etika vývoja a využitia technológií: žiaci skúmajú, kto nesie zodpovednosť za to, ako sa technológie používajú, a ako možno predchádzať ich zneužitiu.
  • Etika v rozhodovaní: žiaci porovnávajú ľudské a strojové rozhodovanie, diskutujú o spravodlivosti a hodnotách, ktoré by mali byť pre AI záväzné.

Strojové učenie

  • Dataset: žiaci zisťujú, čo sú dáta, ako sa zbierajú a prečo na nich záleží.
  • Strojové učenie s učiteľom: žiaci objavujú princíp „supervised learning“ na jednoduchých experimentoch.
  • Zaujatosť: žiaci sa učia rozpoznávať, prečo AI niekedy „robí chyby“ a ako ich možno minimalizovať.
  • Posilňované učenie: žiaci pochopia, že AI sa zlepšuje pokusmi, odmenami a chybami.

Dáta

  • Veľké dáta: žiaci zisťujú, kde všade sa s dátami stretávajú a čo o nás prezrádzajú.
  • Interpretácia dát pomocou četbotov: žiaci sa učia, že nie všetko, čo AI „povie,“ je pravda, a rozvíjajú schopnosť overovať informácie.

Zodpovedné využívanie AI

Metodika kladie dôraz na zodpovedné využívanie umelej inteligencie, budovanie kritického myslenia a rozvoj etickej reflexie. Žiaci sa učia rozpoznávať výhody aj riziká AI, chápať význam dát pre jej fungovanie a uvažovať o tom, ako môžu technológie ovplyvňovať spoločnosť.

Pre učiteľov ide o komplexný, ale zároveň praktický materiál, ktorý im pomáha viesť výučbu moderne, zrozumiteľne a s dôrazom na hodnoty.

Metodika je v súlade s cieľmi Plánu zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní 2025 – 2027, ktorý podporuje budovanie AI gramotnosti žiakov a rozvoj etického, bezpečného a zodpovedného prístupu k technológiám. Tento prístup zároveň reaguje na odporúčania UNESCO, OECD a Európskej únie.

Aktuality

Umelá inteligencia rýchlo mení spôsob, akým učíme a učíme sa. A najnovšie aj to, ako hodnotíme.
Má umelá inteligencia známkovať domáce úlohy našich detí?AIAktuality

Má umelá inteligencia známkovať domáce úlohy našich detí?

Umelá inteligencia rýchlo mení spôsob, akým učíme a učíme sa. A najnovšie aj to, ako…
15. októbra 2025
Ministerstvo školstva a OECD pripravujú rámec pre využívanie AI na vysokých školách
Ministerstvo školstva a OECD pripravujú rámec pre využívanie AI na vysokých školáchAIAktuality

Ministerstvo školstva a OECD pripravujú rámec pre využívanie AI na vysokých školách

Ministerstvo školstva v spolupráci s OECD pripravuje rámec, ktorý pomôže vysokým školám využívať umelú inteligenciu…
14. októbra 2025
Žilinská univerzita vyvíja AI tútora pre učiteľov a študentov
Žilinská univerzita vyvíja AI tútora pre učiteľov a študentovAIAktuality

Žilinská univerzita vyvíja AI tútora pre učiteľov a študentov

Žilinská univerzita získala podporu na vývoj digitálneho AI tútora. Uľahčí prácu učiteľom, pomôže študentom učiť…
8. októbra 2025