
Nová metodika Karty prináša učiteľom praktický spôsob, ako žiakov zapojiť do aktuálnej témy umelej inteligencie. Osem lekcií pre základné a stredné školy spája teóriu s diskusiou, etickým uvažovaním a zážitkovými aktivitami. Žiaci sa učia nielen používať AI, ale aj kriticky premýšľať a chápať jej dopady na spoločnosť.
V spolupráci s organizáciou AI deťom vznikol súbor ucelených lekcií určených pre 3. cyklus základných škôl a stredné školy. Metodika nadväzuje na obľúbené materiály Ju a Pí, určené pre mladších žiakov, a rozširuje ich o témy vhodné pre starších žiakov a tínedžerov.
Lekcie trvajú 45 až 90 minút a je doplnená prezentáciou. Každá lekcia je navrhnutá tak, aby v žiakoch podporovala zvedavosť, diskusiu a schopnosť argumentovať. Karty sú rozdelené do troch tematických balíčkov, ktoré reflektujú kľúčové oblasti pochopenia umelej inteligencie: etiku, strojové učenie a dáta.
Tri tematické balíčky: Etika, Strojové učenie a Dáta
Etika
- Etika vývoja a využitia technológií: žiaci skúmajú, kto nesie zodpovednosť za to, ako sa technológie používajú, a ako možno predchádzať ich zneužitiu.
- Etika v rozhodovaní: žiaci porovnávajú ľudské a strojové rozhodovanie, diskutujú o spravodlivosti a hodnotách, ktoré by mali byť pre AI záväzné.
Strojové učenie
- Dataset: žiaci zisťujú, čo sú dáta, ako sa zbierajú a prečo na nich záleží.
- Strojové učenie s učiteľom: žiaci objavujú princíp „supervised learning“ na jednoduchých experimentoch.
- Zaujatosť: žiaci sa učia rozpoznávať, prečo AI niekedy „robí chyby“ a ako ich možno minimalizovať.
- Posilňované učenie: žiaci pochopia, že AI sa zlepšuje pokusmi, odmenami a chybami.
Dáta
- Veľké dáta: žiaci zisťujú, kde všade sa s dátami stretávajú a čo o nás prezrádzajú.
- Interpretácia dát pomocou četbotov: žiaci sa učia, že nie všetko, čo AI „povie,“ je pravda, a rozvíjajú schopnosť overovať informácie.
Zodpovedné využívanie AI
Metodika kladie dôraz na zodpovedné využívanie umelej inteligencie, budovanie kritického myslenia a rozvoj etickej reflexie. Žiaci sa učia rozpoznávať výhody aj riziká AI, chápať význam dát pre jej fungovanie a uvažovať o tom, ako môžu technológie ovplyvňovať spoločnosť.
Pre učiteľov ide o komplexný, ale zároveň praktický materiál, ktorý im pomáha viesť výučbu moderne, zrozumiteľne a s dôrazom na hodnoty.
Metodika je v súlade s cieľmi Plánu zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní 2025 – 2027, ktorý podporuje budovanie AI gramotnosti žiakov a rozvoj etického, bezpečného a zodpovedného prístupu k technológiám. Tento prístup zároveň reaguje na odporúčania UNESCO, OECD a Európskej únie.