Skip to main content
Má umelá inteligencia známkovať domáce úlohy našich detí?

Umelá inteligencia rýchlo mení spôsob, akým učíme a učíme sa. A najnovšie aj to, ako hodnotíme. Podľa výskumu OECD až tretina učiteľov na svete používa AI v práci. Štvrtina ju zapája priamo do hodnotenia a známkovania žiakov. Ide o revolučný posun, ktorý však otvára množstvo otázok. Je to správna cesta? Dokáže technológia hodnotiť spravodlivo a zohľadniť ľudský rozmer vzdelávania?

Učitelia na celom svete hovoria o tom istom: nedostatok času. Medzi prípravou hodín, vyučovaním, administratívou a hodnotením práce žiakov je čas najvzácnejším zdrojom.

AI sľubuje riešenie: rýchle opravy testov, analýzu textov či sumarizáciu odpovedí. Namiesto hodín ručného hodnotenia zvládne AI stovky prác za niekoľko minút.

Skúsenosti zo sveta

Podľa štúdie OECD TALIS 2024 v priemere využíva nástroje umelej inteligencie približne tretina učiteľov. Štvrtina z nich používa AI aj na hodnotenie a známkovanie žiakov. Nástroje ako SoftMark či Gradescope dokážu podľa skúseností zo zahraničia ušetriť pedagógom 30 – 40 percent času.

V krajinách ako Azerbajdžan, Kazachstan či Vietnam využíva AI na známkovanie viac než polovica učiteľov – v Uzbekistane až 85 percent.

Na Slovensku uviedlo 29 percent učiteľov, že vo svojej práci už využívajú umelú inteligenciu. A 28 percent z nich ju používa na pomoc pri hodnotení alebo známkovaní.

Riaditeľ OECD pre vzdelávanie a zručnosti Andreas Schleicher upozorňuje, že ide o trend, ktorý organizácia sleduje vo väčšine krajín. AI sa do škôl dostáva rýchlejšie, než stíhajú reagovať oficiálne pravidlá či metodiky.

Využívanie nástrojov AI učiteľmi

(% pedagógov, ktorí v roku 2024 využili umelú inteligenciu)

Riziká: spravodlivosť, dôvera a vzťahy

AI dokáže byť presná, no nie vždy spravodlivá. Nevie zachytiť kreativitu, originalitu či kultúrny kontext. Môže sa mýliť, ak sú jej tréningové dáta jednostranné, a tým nevedomky posilňovať predsudky.

Ešte väčším rizikom je však oslabenie vzťahu učiteľa a žiaka. Známkovanie nie je len technický proces. Jeho súčasťou je aj dialóg, motivácia a podpora. Ak by žiaci vedeli, že ich hodnotí algoritmus, nie človek, mohli by stratiť vnútornú motiváciu zlepšovať sa.

Podľa nariadenia EÚ o umelej inteligencii patria nástroje na hodnotenie výsledkov žiakov medzi systémy s vysokým rizikom. Od augusta 2026 budú musieť spĺňať prísne bezpečnostné štandardy, aby sa minimalizovali riziká a konečné slovo mal učiteľ.

Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní na Slovensku zdôrazňuje potrebu ľudského dohľadu nad AI systémami. Školy by si mali vytvoriť jasné pravidlá pre spravodlivé a bezpečné používanie technológie.

Odporúčania pre školy a učiteľov

  • AI ako asistent, nie rozhodca: AI môže opraviť testy či pomôcť so štylistikou, no hodnotenie kvality práce zostáva na učiteľovi.
  • Transparentnosť a komunikácia: Žiaci majú vedieť, akým spôsobom AI pomáha hodnotiť ich práce. Automatizované hodnotenie musí byť vždy overené človekom.
  • Etické smernice pre školy: Každá škola by mala mať jasné pravidlá, kedy a ako možno AI použiť na pomoc pri hodnotení, vrátane ochrany osobných údajov.
  • Spätná väzba musí ostať ľudská: AI môže hodnotenie zrýchliť, ale len učiteľ dokáže motivovať, pochopiť a usmerniť žiaka.

Rovnováha medzi efektivitou a ľudskosťou

Umelá inteligencia dokáže ušetriť čas, znížiť administratívu a zlepšiť kvalitu spätnej väzby. No hodnotenie nie je len o číslach a algoritmoch. Je o vzťahu, dôvere a pochopení.

Budúcnosť vzdelávania preto nespočíva v tom, či bude AI známkovať, ale ako ju využijeme tak, aby učiteľ zostal tým, kto formuje, motivuje a inšpiruje.

Aktuality

Zapojte vašu školu do svetového Týždňa informatiky
Zapojte vašu školu do svetového Týždňa informatikyAktualityUčíme o AI

Zapojte vašu školu do svetového Týždňa informatiky

AI kompetencie v predmetoch
Nové metodiky: AI kompetencie pre žiakov v rôznych predmetochAktualityUčíme o AI

Nové metodiky: AI kompetencie pre žiakov v rôznych predmetoch

A čo ak vyučovanie písania v školách nestojí za záchranu?
A čo ak vyučovanie písania v školách nestojí za záchranu?AktualityVýzvy a riziká

A čo ak vyučovanie písania v školách nestojí za záchranu?