
Umelá inteligencia rýchlo mení spôsob, akým učíme a učíme sa. A najnovšie aj to, ako hodnotíme. Podľa výskumu OECD až tretina učiteľov na svete používa AI v práci. Štvrtina ju zapája priamo do hodnotenia a známkovania žiakov. Ide o revolučný posun, ktorý však otvára množstvo otázok. Je to správna cesta? Dokáže technológia hodnotiť spravodlivo a zohľadniť ľudský rozmer vzdelávania?
Učitelia na celom svete hovoria o tom istom: nedostatok času. Medzi prípravou hodín, vyučovaním, administratívou a hodnotením práce žiakov je čas najvzácnejším zdrojom.
AI sľubuje riešenie: rýchle opravy testov, analýzu textov či sumarizáciu odpovedí. Namiesto hodín ručného hodnotenia zvládne AI stovky prác za niekoľko minút.
Skúsenosti zo sveta
Podľa štúdie OECD TALIS 2024 v priemere využíva nástroje umelej inteligencie približne tretina učiteľov. Štvrtina z nich používa AI aj na hodnotenie a známkovanie žiakov. Nástroje ako SoftMark či Gradescope dokážu podľa skúseností zo zahraničia ušetriť pedagógom 30 – 40 percent času.
V krajinách ako Azerbajdžan, Kazachstan či Vietnam využíva AI na známkovanie viac než polovica učiteľov – v Uzbekistane až 85 percent.
Na Slovensku uviedlo 29 percent učiteľov, že vo svojej práci už využívajú umelú inteligenciu. A 28 percent z nich ju používa na pomoc pri hodnotení alebo známkovaní.
Riaditeľ OECD pre vzdelávanie a zručnosti Andreas Schleicher upozorňuje, že ide o trend, ktorý organizácia sleduje vo väčšine krajín. AI sa do škôl dostáva rýchlejšie, než stíhajú reagovať oficiálne pravidlá či metodiky.
Využívanie nástrojov AI učiteľmi
(% pedagógov, ktorí v roku 2024 využili umelú inteligenciu)
Zdroj: OECD TALIS 2024
Riziká: spravodlivosť, dôvera a vzťahy
AI dokáže byť presná, no nie vždy spravodlivá. Nevie zachytiť kreativitu, originalitu či kultúrny kontext. Môže sa mýliť, ak sú jej tréningové dáta jednostranné, a tým nevedomky posilňovať predsudky.
Ešte väčším rizikom je však oslabenie vzťahu učiteľa a žiaka. Známkovanie nie je len technický proces. Jeho súčasťou je aj dialóg, motivácia a podpora. Ak by žiaci vedeli, že ich hodnotí algoritmus, nie človek, mohli by stratiť vnútornú motiváciu zlepšovať sa.
Podľa Aktu EÚ o umelej inteligencii patria nástroje na hodnotenie výsledkov žiakov medzi systémy s vysokým rizikom. Musia spĺňať prísne bezpečnostné štandardy, aby sa minimalizovali riziká a konečné slovo mal učiteľ.
Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní na Slovensku zdôrazňuje potrebu ľudského dohľadu nad všetkými AI systémami. Školy by si mali vytvoriť jasné pravidlá pre spravodlivé a bezpečné používanie technológie.
Odporúčania pre školy a učiteľov
- AI ako asistent, nie rozhodca: AI môže opraviť testy či pomôcť so štylistikou, no hodnotenie kvality práce zostáva na učiteľovi.
- Transparentnosť a komunikácia: Žiaci majú vedieť, akým spôsobom AI pomáha hodnotiť ich práce. Automatizované hodnotenie musí byť vždy overené človekom.
- Etické smernice pre školy: Každá škola by mala mať jasné pravidlá, kedy a ako možno AI použiť na pomoc pri hodnotení, vrátane ochrany osobných údajov.
- Spätná väzba musí ostať ľudská: AI môže hodnotenie zrýchliť, ale len učiteľ dokáže motivovať, pochopiť a usmerniť žiaka.
Rovnováha medzi efektivitou a ľudskosťou
Umelá inteligencia dokáže ušetriť čas, znížiť administratívu a zlepšiť kvalitu spätnej väzby. No hodnotenie nie je len o číslach a algoritmoch. Je o vzťahu, dôvere a pochopení.
Budúcnosť vzdelávania preto nespočíva v tom, či bude AI známkovať, ale ako ju využijeme tak, aby učiteľ zostal tým, kto formuje, motivuje a inšpiruje.