Jednou z prvých obetí generatívnej AI vo vzdelávaní je tradičné písanie esejí či slohových prác. V dobe, keď nástroje ako ChatGPT chrlia texty na počkanie, učitelia na celom svete hľadajú spôsoby, ako umenie písať udržať pri živote. Ukazuje sa, že kľúčom nie sú zákazy, ale zmena výučby písania.
Umelá inteligencia zmenila spôsob, akým žiaci a študenti tvoria, premýšľajú a píšu. Niektoré školy reagovali zákazmi či prísnejšími pravidlami, no prax ukazuje, že to nestačí. Namiesto obmedzovania rastie potreba prebudovať samotné zadania a prístupy k výučbe písania.
Vplyv AI sa prejavil napríklad aj v znení nového zákona o vysokých školách. Umožní študentom vybrať si medzi záverečnou prácou a odbornou stážou. Je to aj reakcia na to, ako umelá inteligencia mení spôsob, akým vznikajú akademické texty.
Používať zodpovedne
Cieľom nemá byť zabrániť žiakom a študentom používať technológiu, ale naučiť ich používať ju zodpovedne. Tak, aby písanie zostalo osobné, tvorivé a reflexívne. Základnou dilemou je, ako nájsť rovnováhu medzi využívaním AI ako pomocného nástroja a zachovaním osobného hlasu autora.
Ak napríklad študenti diskutujú o textoch, vytvárajú návrhy, dávajú si spätnú väzbu či pracujú v skupinách, prirodzene rozvíjajú vlastné myšlienky a nemajú potrebu nahrádzať ich textom z chatbota.
Rastie aj dôraz na samotný proces písania. Hodnotenie by sa nemalo zameriavať len na výsledný text, ale aj na cestu, ktorá k nemu vedie. Teda na premýšľanie, argumentáciu, úpravy a diskusiu o obsahu. Takýto prístup vedie k zodpovednosti za vlastné učenie a zároveň posilňuje kritické myslenie.
Skúsenosti z praxe aj výskumy potvrdzujú, že študenti, ktorí chápu AI ako pomôcku nie ako náhradu práce, dosahujú lepšie výsledky, sú sebavedomejší a rozumejú tomu, čo robia.
Odporúčania pre učiteľov podľa Edutopia
- Zaraďte peer feedback ako bežnú prax: Pravidelná spätná väzba od spolužiakov posilňuje zodpovednosť a prirodzene odrádza od kopírovania či používania AI.
- Podporujte spoločné písanie: Písanie vo dvojici alebo v skupine zvyšuje kvalitu aj zapojenie študentov. Učia sa spolu diskutovať, argumentovať a spájať myšlienky.
- Dávajte priestor na voľbu témy: Študent, ktorý píše o niečom, čo ho zaujíma, má nižšiu tendenciu využiť AI. Osobné témy podporujú hlas a originalitu.
- Využívajte jedinečný kontext: Zadania viazané na miestne dianie či školské projekty zvyšujú autentickosť výstupu.
- Nechajte študentov upravovať AI text: Dajte im text vygenerovaný AI a vyzvite ich, aby ho prepísali, doplnili dôkazy a vysvetlili zmeny.
Prečo autentické písanie zostáva kľúčové
Autentické písanie zostáva jednou z najdôležitejších zručností vo vzdelávaní. Nejde len o vytváranie textov, ale o rozvoj schopnosti myslieť v súvislostiach, formulovať argumenty, reflektovať vlastné učenie a názorovo sa formovať.
Cieľom písania by teda nemalo byť len „napísať prácu“, ale pochopiť proces tvorby, naučiť sa spájať fakty s vlastnými myšlienkami a rozvíjať štýl, ktorý odráža osobnosť autora. Práve to je cesta, ako v dobe umelej inteligencie zachovať to, čo je na písaní najcennejšie – ľudský hlas.
Odporúčame

Umelá inteligencia: pomocník pri učení alebo pohodlná výhovorka?

Päť kľúčových zručností lídrov v ére umelej inteligencie
