Skip to main content

Pripravujeme žiakov na budúcnosť s AI

AI už dnes ovplyvňuje deti, učiteľov aj rodičov. Vzdelávanie o umelej inteligencii a využívanie vhodných nástrojov AI v škole preto nie je módny trend. Je to nevyhnutný krok. Na tejto stránke nájdu školy, učitelia, odborní aj riadiaci zamestnanci užitočné informácie o AI vo vzdelávaní na Slovensku.

AI vo vzdelávaní pre školy a učiteľov

AI kurikulum

Vzdelávanie o AI naučí žiakov rozumieť technológiám, ich možnostiam aj hraniciam a používať ich zodpovedne. Dôraz sa kladie na kritické myslenie, etiku, bezpečnosť a prevenciu rizík. Práca s AI sa stane prirodzenou súčasťou predmetov od informatiky po etickú výchovu.

Podpora pre školy

Učitelia a školy získajú podporu formou kurzov a programov zameraných na umelú inteligenciu a digitálne zručnosti. Od roku 2026 sa rozšíria učiteľské študijné programy a vzniknú nové učebné zdroje, ktoré pomôžu pedagógom využívať AI pri tvorivej, interaktívnej a efektívnej výučbe.

AI pre všetkých

Iniciatíva zabezpečí rovnaký prístup ku kvalitným nástrojom umelej inteligencie pre všetkých žiakov a študentov, bez ohľadu na zázemie či vybavenie školy. Cieľom je, aby každá škola na Slovensku zvládla digitálnu a AI transformáciu s primeranou podporou.

Učíme o umelej inteligencii

Umelá inteligencia bude súčasťou štátnych vzdelávacích programov od školského roka 2026/2027. Základné a stredné školy o nej môžu učiť už dnes s podporou dostupných materiálov a metodík.

Ako vysvetliť deťom, čo je umelá inteligencia? Nový metodický materiál Ju a Pí prináša odpoveď. Prostredníctvom hravých príbehov a aktivít zoznamuje žiakov 3. až 5. ročníka základných škôl s tým, ako funguje AI.

Viac

Metodický materiál Karty na výučbu o umelej inteligencii je vhodný pre 3. cyklus základných škôl a stredné školy. Žiaci sa zoznámia s etickými otázkami využívania AI, princípmi strojového učenia a významom veľkých dát.

Viac

Metodické materiály pre rozvoj digitálnych kompetencií sú určené najmä pre tretí cyklus základných škôl a pre stredné školy. Učiteľom dávajú viac možností, ako žiakom predstaviť AI a zaradiť do výučby viacerých predmetov.

Viac

Zapojte vašu školu do globálnej Hodiny umelej inteligencie. Praktické a zrozumiteľné aktivity pomôžu vaším žiakom objaviť princípy AI a ukážu, ako ju možno naplno využiť na riešenie reálnych problémov.

Viac

Minecraft Education je bezplatná učebná pomôcka pre školy, ktorá spája hru so vzdelávaním a rozvíja digitálne zručnosti žiakov. Obsahuje aj lekcie o AI v slovenčine zamerané na princípy a bezpečné používanie.

Viac

Usmernenie pre riaditeľov škôl k zodpovednému využívaniu AI vo vzdelávaní. Zdôrazňuje potrebu nastaviť spoločné pravidlá, chrániť súkromie žiakov, získavať súhlas rodičov a podporovať učiteľov.

Viac

Odporúčania pre pedagógov, ako bezpečne a zodpovedne zapájať umelú inteligenciu do výučby. Upozorňujú na potrebu otvorenej komunikácie,  podporu kritického myslenia, bezpečné používanie technológií.

Viac

Regulačný rámec EÚ o umelej inteligencii určuje pravidlá, aby sa AI vo vzdelávaní používala bezpečne a spravodlivo. Niektoré nástroje umelej inteligencie sú zakázané, iné patria medzi takzvané systémy s vysokým rizikom.

Viac

Harmonogram

2025

Príprava: Tvorí sa rámec na doplnenie štátnych vzdelávacích programov o vzdelávanie v oblasti umelej inteligencie. Pripravuje sa rámec AI kompetencií pre učiteľov. Chystá sa podpora vo forme školení a metodík.

2026

AI vo vyučovaní: Zavádza sa doplnené kurikulum. K dispozícii sú lokalizované učebné materiály, prebiehajú školenia učiteľov na efektívne využívanie AI vo výučbe. Výučba podľa AI kurikula sa začína v školskom roku 2026/2027.

2027

Rozvoj: Aktualizujú sa usmernenia, vyhodnocujú sa skúsenosti. Implementujú sa overené AI nástroje a skúsenosti z pilotov, aby sa AI stala užitočnou súčasťou výučby, ktorá podporuje tvorivosť, analytické myslenie a spoluprácu.

Podpora a rozvoj

Ponuka vzdelávania, kurzov a podporných materiálov pre pedagogických a odborných zamestnancov. Cieľom je posilniť digitálne zručnosti a podporiť využívanie nástrojov umelej inteligencie v školách.

Usmernenia Európskej komisie o zodpovednom využívaní umelej inteligencie vo vzdelávaní.

AI pre všetkých

Rámec AI kompetencií

Rámec kompetencií určí, aké vedomosti a zručnosti majú mať učitelia pri výučbe a používaní AI.

Pripravujeme 2025

Ponuka programov inovačného vzdelávania od NIVAM–u k témam digitalizácie a AI.

Odpovede na časté otázky

Musím byť ako pedagogický alebo odborný zamestnanec expertom na AI?

Nie. Od pedagogických a odborných zamestnancov sa neočakáva, že budú expertmi na umelú inteligenciu, ale že budú otvorení učeniu sa a experimentovaniu. Žiakom je dôležité ukázať odvahu skúšať nové veci a priznať si, keď niečo nevieme. Ministerstvo školstva a jeho organizácie poskytnú školám podporu aj čas na zoznámenie sa s doplneným kurikulom aj s využitím nástrojov AI vo vyučovaní. Prechod bude postupný a rozložený na viac rokov.

Ako začať pracovať s AI vo vyučovaní?

Najlepšou cestou je začať experimentovať. Učiteľ môže najprv využiť AI pri vlastnej práci (napríklad na tvorbu zadaní či kontrolu textu)  a neskôr ju postupne zapojiť do hodín. Dôležité je urobiť prvý krok a ďalej rozvíjať svoje zručnosti.

Máme AI v škole zakazovať alebo povoliť?

Úplný zákaz AI nie je účinný, pretože tieto nástroje sú už široko dostupné. Oveľa lepšie je nastaviť jasné pravidlá, kedy a ako ju žiaci môžu použiť. Učitelia môžu žiakom ukazovať zmysluplné spôsoby využitia AI, viesť ich k rozlišovaniu medzi prácou, ktorú môžu delegovať na technológie, a schopnosťami, ktoré si majú budovať sami. Súčasťou pravidiel je aj označovanie častí práce, kde bola použitá AI, dodržiavanie citačných zásad a dôraz na bezpečnosť dát.

Ako sa zmení rola učiteľa pri práci s AI?

AI môže pomôcť s rutinnými úlohami, vysvetliť učivo iným spôsobom či podporiť samostatné učenie žiakov. Nenahrádza však učiteľa, ktorý zostáva zodpovedný za kvalitu a obsah výučby. Úlohou učiteľa je skontrolovať a prispôsobiť výstupy AI, viesť žiakov k ich kritickému hodnoteniu a ukázať, akú pridanú hodnotu má ľudská tvorivosť a empatia.

Aká je pridaná hodnota školy v ére AI?

AI dokáže spracovať fakty či pripraviť materiály, no nenahradí emocionálnu podporu, sociálne interakcie ani podporu rozvoja osobnosti žiaka. Pridanou hodnotou školy zostáva vedenie žiakov k premýšľaniu, tvorivosti, spolupráci a k objavovaniu zmyslu učenia. Úlohou učiteľa je hľadať spôsoby, ako tieto hodnoty v učení posilniť. AI môže byť pomocníkom, ale nie náhradou.

Ako komunikovať s rodičmi o využívaní AI?

Je dôležité hovoriť o AI otvorene a transparentne. Školy by mali rodičom predstaviť, aké nástroje a aktivity s AI používajú, a vysvetliť, aké ciele tým sledujú. Ak existujú riziká, je potrebné ich pomenovať a požiadať rodičov o spoluprácu, napríklad v oblasti udržiavania emočného kontaktu s deťmi a ich vyvážených aktivít mimo digitálneho sveta. Môže vám pomôcť Príručka pre spoluprácu školy a rodiny. Jej cieľom je ponúknuť konkrétne, overené nástroje, ktoré pomáhajú pri budovaní spolupráce a riešení konkrétnych situácií spojených so zapájaním rodičov.

Nemáme od AI prehnané očakávania?

Umelá inteligencia je často sprevádzaná marketingom a prehnanými tvrdeniami. AI nie je lepšia ako učiteľ ani nevyrieši všetky problémy vzdelávania. Je dôležité kriticky vyhodnocovať odporúčania a rozlišovať medzi povrchnými trendmi a skutočne prínosnými riešeniami.

Ako sa majú učitelia pripravovať na budúcnosť AI vo vzdelávaní?

AI sa rýchlo vyvíja a s ňou aj didaktika jej využívania. Preto je potrebné byť pripravený na neustále učenie, zdieľanie skúseností a profesionálny rozvoj. Učitelia by mali sledovať, ako AI vplýva na ich prácu aj na žiakov, a hľadať spôsoby, ako zlepšiť kvalitu výučby v spolupráci s kolegami.