Skip to main content
Päť kľúčových zručností lídrov v ére umelej inteligencie

Umelá inteligencia už nepatrí len do laboratórií a technologických firiem. Mení spôsob, akým sa učíme, organizujeme výučbu a premýšľame o budúcnosti vzdelávania. Na úspech však nestačí zaviesť nové technológie. Potrebujeme aj nové prístupy, myslenie a zručnosti ľudí, ktorí vzdelávanie vedú.

Manažéri škôl a vzdelávacích inštitúcií stoja pred úlohou, ako umelú inteligenciu začleniť do svojich rozhodnutí, plánovania a každodennej práce. Podľa analýzy publikovanej v Harvard Business Review rozhoduje o úspechu práve to, ako lídri dokážu AI pochopiť, prijať a premeniť na nástroj zlepšenia kvality riadenia a vzdelávania.

1. Prepájanie ľudí a inštitúcií

Moderný manažér školy nesleduje iba novinky o umelej inteligencii. Hľadá inšpiráciu a spoluprácu s inými školami, univerzitami či firmami. Spája učiteľov, technológov a odborníkov z praxe. Takto prináša do školy nové nápady, rozvíja komunitu a zlepšuje pripravenosť na digitálnu dobu.

2. Redizajn fungovania školy

AI má zmysel len vtedy, keď mení spôsob práce. Riaditeľ by mal premýšľať, ktoré procesy sa dajú automatizovať, napríklad administratíva či komunikácia, a kde je dôležitý ľudský prístup. Hodnota umelej inteligencie rastie, keď podporuje učiteľov, odbremeňuje ich od rutiny a umožňuje viac sa venovať žiakom.

3. Tímová spolupráca s podporou AI

Úspešní manažéri vo vzdelávaní vedia kombinovať ľudské a digitálne rozhodovanie. Umelá inteligencia im pomáha pri plánovaní, hodnotení výsledkov alebo pri práci s dátami. V správnych rukách sa stáva „virtuálnym kolegom“, ktorý prináša fakty, návrhy a nové pohľady. Riaditeľ, ktorý vie viesť takýto tím, posilňuje kultúru inovácií a dôvery.

4. Koučing a rozvoj zamestnancov

Zavádzanie AI neznamená kontrolu, ale podporu. Manažér má pomáhať zamestnancom učiť sa nové spôsoby práce a skúšať technológie bez obáv z chýb. V ére AI má byť vedúci školy mentorom, nie inšpektorom. Koučovací prístup posilňuje kreativitu a motiváciu pedagógov, čím sa zlepšujú aj výsledky žiakov.

5. Vedenie príkladom

Najlepším spôsobom, ako presvedčiť ostatných, je ísť príkladom. Manažér, ktorý sám používa umelú inteligenciu – napríklad pri plánovaní, písaní správ alebo správe školy – ukazuje, že technológia môže byť pomocník, nie hrozba. Osobná skúsenosť s AI zvyšuje dôveru a podporuje kultúru učenia sa novým veciam.

Budúcnosť vedenia škôl je prepojená s AI

Umelá inteligencia sa stáva súčasťou vzdelávania. Školy, ktoré sa naučia využívať jej potenciál zodpovedne a tvorivo, získajú náskok. Úspešní riaditelia a manažéri budú tí, ktorí dokážu spájať ľudí, inovácie a technológie v prospech žiakov, učiteľov aj komunity.

Odporúčame

Otázka za milión znie: ako sa vyrovnať s AI vo vzdelávaní tak, aby nezničila samotné učenie.
Umelá inteligencia: pomocník pri učení alebo pohodlná výhovorka?AktualityVýzvy a riziká

Umelá inteligencia: pomocník pri učení alebo pohodlná výhovorka?

Školská reforma: AI a digitalizácia sa stávajú prirodzenou súčasťou vzdelávania
Školská reforma: AI a digitalizácia sa stávajú pevnou súčasťou vzdelávaniaAktualityReforma vzdelávania

Školská reforma: AI a digitalizácia sa stávajú pevnou súčasťou vzdelávania