
AI a budúcnosť vzdelávania boli hlavnými témami ministerského okrúhleho stola v rámci podujatia UNESCO Digital Learning Week 2025 v Paríži. Na diskusii sa zúčastnil aj minister školstva Tomáš Drucker spolu s ministrami a vládnymi zástupcami z viac ako 20 krajín, expertmi a partnermi OSN.
Cieľom podujatia bolo hľadať riešenia, ako zodpovedne integrovať AI do vzdelávania. Hovorilo sa o výzvach, príležitostiach aj o princípoch bezpečného a spravodlivého využívania umelej inteligencie.
Slovensko predstavilo plán
„Je symbolické, že práve tento týždeň Slovensko spúšťa svoj Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní. Nehovoríme o budúcnosti, ktorá raz príde. Hovoríme o realite, ktorá je tu už dnes,“ povedal minister Tomáš Drucker.
Podľa výskumu AI Kompas 2025 využíva 70 % slovenských žiakov umelú inteligenciu pri školských úlohách. Celkovo 8 z 10 mladých ľudí do 18 rokov je aktívnymi používateľmi AI. Naopak, iba štvrtina učiteľov dnes používa AI ako pomocníka pri vyučovaní.
„Je to významný rozdiel. Preto musíme konať rýchlo, ale zároveň zodpovedne a opatrne. Uvedomujeme si, že AI môže prehlbovať nerovnosti, ohrozovať súkromie či posilňovať predsudky. Preto sú našimi základnými princípmi bezpečnosť, spravodlivosť a rešpektovanie ľudskej autonómie,“ zdôraznil minister Drucker.
Podpora pre školy a učiteľov
Najväčšia podpora pôjde k učiteľom. Od školského roka 2026/2027 budú základné a stredné školy učiť o umelej inteligencii. Súčasťou plánu je aj vzdelávanie pedagógov a posilnenie úlohy digitálnych koordinátorov na školách.
Budúci učitelia sú už dnes podporovaní štipendiami. V rokoch 2026 – 2029 vzniknú centrá excelentnosti pre AI, ktoré prepoja univerzity s výskumom a priemyslom.
„Našim cieľom je, aby mal každý žiak od roku 2026 základné poznatky o AI. Chceme, aby sa každý učiteľ cítil istý pri jej zodpovednom využívaní. A aby celý vzdelávací systém používal dôveryhodné, transparentné a bezpečné nástroje AI,“ zdôraznil minister školstva.
Slovensko podľa neho nechce byť len pasívnym príjemcom nových technológií. Chce prispievať – v rámci UNESCO, Európskej únie aj globálne – ako krajina, ktorá patrí medzi lídrov v etickom a inkluzívnom využívaní AI vo vzdelávaní.