Skip to main content

Výskum a inovácie

Vzdelávanie sa mení a potrebuje výskum a inovácie, ktoré udržia krok s technológiami. Umelá inteligencia ponúka príležitosť pre uľahčenie práce učiteľov a podporu učenia, ale aj pre riešenia, ktoré posilnia kvalitu výučby a pripravia žiakov na digitálny svet.

Preto vzniká priestor, kde školy, výskumníci a firmy vyvíjajú, testujú a zdieľajú bezpečné AI riešenia. Vďaka nim bude mať každá škola prístup k technológiám, ktoré sú overené a prispôsobené potrebám školstva na Slovensku. 

Výskum a inovácie v AI

AI dni v školách

Sto základných a stredných škôl dostalo podporu na organizáciu podujatí venovaných využívaniu umelej inteligencie vo vzdelávaní. AI dni prinesú priestor na zdieľanie skúseností, praktické ukážky, diskusie o možnostiach a výzvach. Každá škola získala príspevok 2 000 eur.

Viac informácií

Národný projekt AI vo vzdelávaní

Program s rozpočtom 6 mil. € prinesie do škôl bezpečné AI nástroje. Súčasťou projektu bude overovanie AI nástrojov na základných a stredných školách. Učitelia získajú pomoc, žiaci prístup k učeniu na mieru a školy možnosť využiť AI vouchery na testovanie riešení podľa vlastných potrieb.

Pripravujeme 2026

Národný projekt Kompetenčné centrá

Na vybraných vysokých školách na Slovensku vzniknú centrá, ktoré posilnia rozvoj AI vo vzdelávaní, výskume aj praxi. S podporou 12 mil. € zmodernizujú študijné programy, prinesú nové vzdelávacie zdroje, prepoja školy s firmami a samosprávami a pripravia študentov na digitálnu budúcnosť.

Pripravujeme 2026

Pilotné projekty

Cieľom pilotných projektov je overiť inovácie vo využívaní umelej inteligencie vo vzdelávaní. Výsledky testovania poskytnú podklady pre jej zodpovedné a systematické zavedenie do praxe.

Curio (Scio Research)

Projekt overí účinnosť AI nástroja na rozvoj mäkkých zručností a zvedavosti žiakov 8. ročníka ZŠ prostredníctvom randomizovanej štúdie a vytvorí metodiku pre jeho využitie. Interaktívna platforma s AI tútorom – chatbotom prepája individuálne a skupinové učenie, využíva gamifikáciu a obsahuje jasne definované etické a bezpečnostné opatrenia.

Viac

The Power of Feedback

Medzinárodná štúdia OECD, ktorá hodnotí učenie žiakov prostredníctvom generatívnej AI poskytujúcej formatívnu spätnú väzbu. AI tútor v matematike pre 4. a 5. ročník základnej školy identifikuje chyby, sleduje pokrok a pomáha žiakom pri riešení úloh v prirodzenom jazyku. Modul učiteľom poskytuje prehľadné metriky výkonu žiakov.

Pripravujeme

Curriculum Analyser

Iniciatíva OECD integruje asistenta umelej inteligencie na podporu učiteľov pri analýze učebných osnov, plánovaní hodín a spätnej väzbe. Nástroj slúži ako AI sprievodca kurikulom, učiteľský asistent a analytický partner, ktorý podporuje kurikulárnu reformu. Dôraz kladie na etiku, bezpečnosť dát, inklúziu a autonómiu učiteľa.

Pripravujeme

Odporúčame

DigiEduHack pozná víťazov: najlepšie nápady pomôžu Slovensku pracovať s AI
DigiEduHack pozná víťazov: najlepšie nápady pomôžu Slovensku pracovať s AI

DigiEduHack pozná víťazov: najlepšie nápady pomôžu Slovensku pracovať s AI

Žilinská univerzita vyvíja AI tútora pre učiteľov a študentov
Žilinská univerzita vyvíja AI tútora pre učiteľov a študentov

Žilinská univerzita vyvíja AI tútora pre učiteľov a študentov

Hackaton v Bratislave: Ako naučiť každého pracovať s AI
Hackaton v Bratislave: Ako naučiť každého pracovať s AI

Hackaton v Bratislave: Ako naučiť každého pracovať s AI

Odpovede na časté otázky

Ako sa bude môcť moja škola alebo pracovisko zapojiť do projektu?

O otvorených výzvach a pilotných projektoch budeme vždy včas informovať odbornú aj širokú verejnosť,  aktuálne informácie nájdete aj priamo na tejto webstránke. Niektoré výzvy a projekty budú prístupné všetkým školám a pedagogickým či odborným zamestnancom, pri iných (napríklad randomizovaných štúdiách) bude výber účastníkov podliehať presne stanoveným pravidlám zo strany realizátora štúdie alebo overovania.

Prečo sa AI nástroje testujú v pilotných projektoch?

Vďaka pilotným projektom si overíme, či AI nástroje skutočne pomáhajú učiteľom pri úlohách, ako je tvorba materiálov, hodnotenie alebo príprava dokumentov. Slúžia na minimalizáciu rizík, odhalenie slabých miest a vytváranie pravidiel pre férové a zodpovedné používanie technológií. V pilotnej fáze sa zároveň dbá na to, či sa AI využíva transparentne, pod ľudským dohľadom a v súlade s etickými zásadami.

Ako majú AI nástroje pomáhať učiteľom a školám?

AI má odbremeniť učiteľov od administratívnych a opakujúcich sa úloh, no zároveň nesmie ohroziť kvalitu a bezpečnosť výučby. Jej úlohou je dopĺňať prácu pedagógov, posilňovať ich tvorivú rolu a podporovať individuálne učenie žiakov prostredníctvom adaptívnych vzdelávacích systémov. Za všetky rozhodnutia a kvalitu vyučovania zostáva vždy zodpovedný človek. Pri zavádzaní AI je preto nevyhnutné dbať na jasnú dokumentáciu rozhodovacích procesov, ochranu dát, etické pravidlá a aktívne zapojenie učiteľov do testovania a prispôsobovania nástrojov.

Ako bude zaistená bezpečnosť nástrojov AI pre žiakov a študentov?

Každý nástroj určený na priamu prácu so žiakmi a študentmi prejde pilotným overovaním ešte pred plošným nasadením. Súčasťou je prísna kontrola dodržiavania štandardov ochrany osobných údajov, ako aj dôraz na digitálnu bezpečnosť používateľov. Zodpovednosť, transparentnosť a etika sú kľúčové. Preto sa bude vyžadovať informovanie rodičov a otvorená komunikácia o rizikách aj prínosoch.

Ako sa bude hodnotiť vhodnosť AI nástrojov pre žiakov?

Hodnotenie nebude zamerané len na výsledky žiakov, ale aj na kvalitu vyučovacieho procesu, používateľskú skúsenosť a reálny prínos pre výučbu. Bude sa sledovať, či nástroje neohrozujú pohodu a prežívanie žiakov, či podporujú porozumenie obsahu a či pedagógom prácu zjednodušujú, nie komplikujú. Bezpečnosť a ochrana zostáva pri všetkých krokoch na prvom mieste.