Skip to main content

Výskum a inovácie

Vzdelávanie sa mení a potrebuje výskum a inovácie, ktoré udržia krok s technológiami. Umelá inteligencia ponúka príležitosť pre uľahčenie práce učiteľov a podporu učenia, ale aj pre riešenia, ktoré posilnia kvalitu výučby a pripravia žiakov na digitálny svet.

Preto vzniká priestor, kde školy, výskumníci a firmy vyvíjajú, testujú a zdieľajú bezpečné AI riešenia. Vďaka nim bude mať každá škola prístup k technológiám, ktoré sú overené a prispôsobené potrebám školstva na Slovensku. 

Výskum a inovácie v AI

Národné projekty a dotácie

AI deň v škole

Sto základných a stredných škôl dostane podporu na organizáciu podujatí venovaných využívaniu umelej inteligencie vo vzdelávaní. AI dni prinesú učiteľom priestor na zdieľanie skúseností, praktické ukážky, diskusie o možnostiach a výzvach AI a rozvoj digitálnych kompetencií. Každá škola môže získať príspevok až 2 000 eur.

Chcem sa zapojiť

 Kompetenčné centrá AI

Na vybraných vysokých školách na Slovensku vzniknú centrá, ktoré posilnia rozvoj AI vo vzdelávaní, výskume aj praxi. S podporou 15 mil. € zmodernizujú študijné programy, prinesú nové vzdelávacie zdroje a prepoja univerzity s firmami, samosprávami a školami a pripravia študentov na digitálnu budúcnosť.

Pripravujeme

AI vo vzdelávaní

Projekt s rozpočtom 5,8 mil. € podporí vývoj slovenského LLM a prinesie do škôl bezpečné AI nástroje. Súčasťou projektu bude overovanie AI nástrojov na základných a stredných školách. Učitelia získajú pomoc, žiaci prístup k učeniu na mieru a školy možnosť využiť AI vouchery na testovanie riešení podľa vlastných potrieb.

Pripravujeme

Pilotné projekty a inovácie

Curio (Scio Research)

Cieľ projektu: Overiť účinnosť AI nástroja na podporu rozvoja mäkkých zručností žiakov, ich kľúčových kompetencií a chuti objavovať prostredníctvom randomizovanej štúdie. Vytvoriť metodiku na využitie nástroja vo výuke.

Trvanie projektu: 2025 – 2027

Popis projektu: Projekt sa zameriava na podporu vzdelávania žiakov 8. ročníka základnej školy prostredníctvom interaktívnej platformy.

Prepája individuálne a skupinové učenie so zameraním na spoločenskovedné a prírodovedné predmety. Kľúčovým prvkom je AI tútor v podobe chatbota, ktorý podporuje vyhľadávanie informácií, hlbšie preskúmavanie tém, kladenie otázok, rozvoj metakognície a zdravý postoj k chybám.

Motivačné prvky zahŕňajú gamifikáciu. Súčasťou platformy sú aj bezpečnostné opatrenia, ako filtre na nevhodný obsah, archivácia incidentov a mechanizmy ich hlásenia. Etické a komunikačné hranice AI tútora sú jasne definované s cieľom zabrániť nevhodným interakciám. 

Chcem sa zapojiť

The Power of Feedback (OECD)

Cieľ projektu: Medzinárodná štúdia, ktorej cieľom je zhodnotiť, ako sa žiaci učia pomocou platforiem využívajúcich generatívnu AI na poskytovanie formatívnej spätnej väzby. 

Trvanie projektu: 2025 – 2027

Popis projektu: Modul na matematiku identifikuje chyby žiakov, aktualizuje správy o ich pokroku a poskytuje podporu a spätnú väzbu prostredníctvom virtuálneho AI asistenta. Žiaci s ním komunikujú v prirodzenom jazyku a dostávajú pomoc pri riešení úloh.

Matematický modul sa orientuje na učivo určené pre žiakov 4. a 5. ročníka základnej školy. Obsah bude štandardizovaný medzinárodným mapovaním učebných osnov, aby bol relevantný pre všetky zapojené krajiny. Úlohy sa budú skladať zo sekvencií približne desiatich cvičení so zvyšujúcou sa náročnosťou. 

Modul bude dostupný v dvoch variantoch: s aktívnou podporou AI tútora, alebo bez nej, kde spätnú väzbu poskytne učiteľ. Učitelia získajú prehľadné súhrnné metriky výkonu žiakov, ktoré môžu využiť na ďalšiu individuálnu podporu.

Pripravujeme

Curriculum Analyser (OECD)

Cieľ projektu: Integrovať AI asistenta na podporu učiteľov pri analýze učebných osnov, príprave hodín a poskytovaní spätnej väzby k výučbe.

Trvanie projektu: 2025 – 2027

Popis projektu: Cieľom projektu je podporiť zodpovednú a efektívnu integráciu AI do kurikulárnej reformy. Projekt sa zameriava na analýzu začlenenia kompetencií 21. storočia, medzipredmetových väzieb a kľúčových pojmov do učebných plánov.

Nástroj bude mať tri hlavné funkcie: AI sprievodcu kurikulom, asistent pre učiteľov (vrátane spätnej väzby k plánovanej výučbe) a analytického partnera na sledovanie rozhodovacích procesov.

Projekt kladie dôraz na etiku, bezpečnosť dát, inklúziu a ochranu autonómie učiteľa. Súčasťou návrhu sú opatrenia proti skresleniam v AI výstupoch. Výsledkom má byť nástroj, ktorý pomôže reformovať kurikulum  a posilní rozhodovanie učiteľov.

Pripravujeme

Odpovede na časté otázky

Ako sa bude môcť moja škola alebo pracovisko zapojiť do projektu?

O otvorených výzvach a pilotných projektoch budeme vždy včas informovať odbornú aj širokú verejnosť,  aktuálne informácie nájdete aj priamo na tejto webstránke. Niektoré výzvy a projekty budú prístupné všetkým školám a pedagogickým či odborným zamestnancom, pri iných (napríklad randomizovaných štúdiách) bude výber účastníkov podliehať presne stanoveným pravidlám zo strany realizátora štúdie alebo overovania.

Prečo sa AI nástroje testujú v pilotných projektoch?

Vďaka pilotným projektom si overíme, či AI nástroje skutočne pomáhajú učiteľom pri úlohách, ako je tvorba materiálov, hodnotenie alebo príprava dokumentov. Slúžia na minimalizáciu rizík, odhalenie slabých miest a vytváranie pravidiel pre férové a zodpovedné používanie technológií. V pilotnej fáze sa zároveň dbá na to, či sa AI využíva transparentne, pod ľudským dohľadom a v súlade s etickými zásadami.

Ako majú AI nástroje pomáhať učiteľom a školám?

AI má odbremeniť učiteľov od administratívnych a opakujúcich sa úloh, no zároveň nesmie ohroziť kvalitu a bezpečnosť výučby. Jej úlohou je dopĺňať prácu pedagógov, posilňovať ich tvorivú rolu a podporovať individuálne učenie žiakov prostredníctvom adaptívnych vzdelávacích systémov. Za všetky rozhodnutia a kvalitu vyučovania zostáva vždy zodpovedný človek. Pri zavádzaní AI je preto nevyhnutné dbať na jasnú dokumentáciu rozhodovacích procesov, ochranu dát, etické pravidlá a aktívne zapojenie učiteľov do testovania a prispôsobovania nástrojov.

Ako bude zaistená bezpečnosť nástrojov AI pre žiakov a študentov?

Každý nástroj určený na priamu prácu so žiakmi a študentmi prejde pilotným overovaním ešte pred plošným nasadením. Súčasťou je prísna kontrola dodržiavania štandardov ochrany osobných údajov, ako aj dôraz na digitálnu bezpečnosť používateľov. Zodpovednosť, transparentnosť a etika sú kľúčové. Preto sa bude vyžadovať informovanie rodičov a otvorená komunikácia o rizikách aj prínosoch.

Ako sa bude hodnotiť vhodnosť AI nástrojov pre žiakov?

Hodnotenie nebude zamerané len na výsledky žiakov, ale aj na kvalitu vyučovacieho procesu, používateľskú skúsenosť a reálny prínos pre výučbu. Bude sa sledovať, či nástroje neohrozujú pohodu a prežívanie žiakov, či podporujú porozumenie obsahu a či pedagógom prácu zjednodušujú, nie komplikujú. Bezpečnosť a ochrana zostáva pri všetkých krokoch na prvom mieste.