Ako vysvetliť deťom, čo je umelá inteligencia, bez tabletov a počítačov? Nový metodický materiál Ju a Pí prináša odpoveď. Prostredníctvom hravých príbehov a aktivít zoznamuje žiakov 3. až 5. ročníka základných škôl s tým, ako funguje AI, ako sa učí a akú úlohu môže mať v každodennom živote.
Metodika Ju a Pí vznikla v spolupráci Ministerstva školstva, výskumu, vývoja a mládeže SR a neziskovej organizácie AI deťom. Je súčasťou širšieho konceptu výučby umelej inteligencie, ktorý sa pripravuje pre základné a stredné školy. Už teraz je dostupná pre všetky školy a učiteľov, pričom je navrhnutá tak, aby ju mohli využívať bez špeciálneho technického vybavenia.
Materiál obsahuje deväť lekcií v dĺžke 45 až 90 minút, ku každej z nich je pripravená aj sprievodná prezentácia. Ústrednými postavami sú roboti Ju a Pí, ktorí chcú ľuďom pomáhať, no často veci popletú. Prostredníctvom ich dobrodružstiev žiaci spoznávajú, čo je AI, ako sa učí z príkladov a skúseností a aké prínosy i riziká môže mať.
Každá lekcia rozvíja inú tému:
- Roboti Ju a Pí sa predstavujú – zmysly a senzory
- Roboti v múzeu – história umelej inteligencie
- Ako si roboti čistili zuby – algoritmy a strojové učenie
- Roboti s hlavou v oblakoch – dáta a cloud
- Roboti na výstave mačiek – rozpoznávanie objektov
- Robotie dobrodružstvo v bludisku – učenie zo skúseností
- Ju a Pí na nákupe – správne a nesprávne dáta
- Ju a Pí vo vesmíre slov – jazykové modely
- Roboti majú robopsíka – porozumenie ľudským pokynom
Učenie bez obrazoviek
Žiaci pri aktivitách nepotrebujú žiadne digitálne zariadenia. Všetko prebieha offline – s papierom, pracovnými listami a písacími potrebami. Deti sa tak učia premýšľať o umelej inteligencii bez toho, aby boli závislé od technológií.
Príkladom je úvodná lekcia „Roboti Ju a Pí sa predstavujú“, ktorá žiakom ukazuje, že ľudia vnímajú svet pomocou zmyslov, zatiaľ čo stroje potrebujú senzory. Žiaci diskutujú o tom, ako stroje napodobňujú ľudské zmysly, a učia sa rozpoznávať rozdiely medzi tým, ako vnímajú ľudia a ako roboti.
AI a digitálna gramotnosť
Metodika je v súlade so štátnym vzdelávacím programom. Hravou formou pripravuje žiakov na to, aby dokázali rozumieť digitálnym technológiám, vedeli ich používať bezpečne a kriticky o nich premýšľať.
Hoci podrobnejšie zmeny, ktoré začlenia AI do vyučovania, prídu až od školského roka 2026/2027, už dnes je dôležité, aby sa žiaci o umelej inteligencii učili. A to najmä ako súčasť rozvoja digitálnej gramotnosti, ktorá je základom pre orientáciu v modernom svete.