
Väčšina žiakov na Slovensku používa umelú inteligenciu aj na školské účely. Hoci existujú nástroje na odhaľovanie obsahu vytvoreného AI, nedá sa na ne spoľahnúť. Namiesto pátrania po stopách umelej inteligencie by sa školy mali zamerať na pravidlá jej používania.
Podľa prieskumu AI Kompas 2025 sedem z desiatich žiakov používa nástroje AI na školské účely. Je prirodzené, ak sa učitelia snažia zistiť, či je text domácej úlohy napísaný umelou inteligenciu.
Na rôzne populárne nástroje na odhaľovanie obsahu vytvoreného AI sa však nedá spoľahnúť. Aj jednoduchý test ukázal, že nástroje poskytovali rôzne výsledky. Väčšina z nich dokonca nedokázala zistiť, že text vznikol s pomocou AI.
Nespoľahlivé výsledky
Odhaľovanie AI obsahu sme vyskúšali s textom o knihe Malý princ, ktorý vytvoril ChatGPT. Niektoré známe nástroje vôbec nepracovali so slovenčinou. Z tých, ktoré overili slovenský text, iba dva odhalili, že obsah generovala umelá inteligencia: QuillBot (52 % textu vytvorila AI) a GPT Zero (21 % AI). Podľa Grammarly a ZeroGPT text napísal človek.
Malý princ
Pokyn pre ChatGPT: Urob mi referát do školy z knihy Malý princ. Rozsah na tri odseky. Má to byť plynulý text napísaný štýlom, jazykom a slovnou zásobou 14-ročného žiaka.
Odpoveď: Knihu Malý princ napísal Antoine de Saint-Exupéry. Je to rozprávka, ktorú čítajú deti aj dospelí. Hlavnou postavou je malý chlapec z planéty, ktorá je taká malá, že tam má len sopky a svoju ružu. Malý princ cestuje po vesmíre a stretáva rôznych ľudí – napríklad kráľa, márnivca či biznismena. Každý z nich mu ukáže, akí vedia byť dospelí zvláštni, lebo riešia nepodstatné veci. Nakoniec príde až na Zem.
Na Zemi spozná líšku, ktorá mu vysvetlí, že najdôležitejšie veci nevidíme očami, ale iba srdcom. Líška mu tiež povie, že človek je zodpovedný za to, čo si k sebe pripútal. Malý princ si uvedomí, že jeho ruža je jedinečná a musí sa o ňu starať, aj keď ho občas hnevá. Práve cez ružu a líšku sa učí, čo je priateľstvo a láska.
Celý príbeh je jednoduchý, ale má v sebe hlboký odkaz. Učí nás, že nemáme zabúdať na to, čo je v živote dôležité – láska, priateľstvo a zodpovednosť. Dospelí sa často pozerajú na svet príliš vážne, ale Malý princ nám pripomína, že niekedy sa treba pozrieť na veci očami dieťaťa. Aj preto je táto kniha taká obľúbená po celom svete.
Pri vyhľadávaní na internete môžu pedagógovia naraziť aj na menej známe webstránky a aplikácie. Tvrdia, že dokážu odhaliť AI text v slovenčine. Ani jedna z nich (Isgen, Cudek AI, Corrector) neprešla jednoduchou skúškou Malým princom.
Tento pokus ilustruje, že na online nástroje sa nemožno spoliehať. Mnohé nedokážu rozpoznať strojom vytvorený text. Zároveň hrozí aj opačné riziko – falošne pozitívne výsledky, keď systém označí ľudskú prácu za AI obsah. Preto je dôležité brať tieto nástroje iba ako orientačnú a značne nespoľahlivú pomôcku.
Mačka a myš
Odhaľovanie obsahu vytvoreného umelou inteligenciou je hrou mačky s myšou. Nástroje, ktoré texty vytvárajú, sa neustále vyvíjajú. Online detektory, ktoré sú tiež založené na AI, sa ich snažia dobehnúť.
Prečo je odhaľovanie AI textu zložité? Súvisí to s tým, ako generatívna AI funguje. Veľké jazykové modely (napríklad ChatGPT alebo Gemini) spracúvajú obrovské množstvo údajov. Pri trénovaní si všímajú vzory.
Napríklad to, ktoré slová sú často spájané, ako sa skladajú vety v rôznych kontextoch. Zrozumiteľné texty sa vďaka tomu naučia tvoriť tak, že odhadujú pravdepodobnosť, aké slovo vo vete nasleduje.
V textoch vytvorených AI sa objavujú nepresnosti, neprirodzené formulácie, alebo sú až príliš uhladené. Navyše, slovenčina je z hľadiska počtu používateľov málo rozšírený jazyk. Ak model nemal dostatok vstupov v slovenčine, ovplyvňuje to jeho schopnosť jazyk používať.
Práve tieto „strojové“ charakteristiky sa snažia hľadať nástroje na detekciu. Metódy odhaľovania však nemusia fungovať pri formálnych alebo technických textoch vytvorených človekom. Navyše, ak ani detektory neboli dostatočne trénované (napríklad v slovenčine), ich úspešnosť je obmedzená.
Radšej si dohodnite pravidlá
Hľadanie stôp AI v domácich úlohách nie je riešením. Úlohou školy nie je nachytať žiakov pri používaní umelej inteligencie, ale pripraviť ich na svet, v ktorom je AI súčasťou života.
Znamená to učiť ich, ako ju využívať rozumne a bezpečne, ako si zachovať vlastnú tvorivosť a kritické myslenie a ako niesť zodpovednosť za to, čo s pomocou technológií vytvoria.
Ministerstvo školstva odporúča, aby si školy radšej nastavili pravidlá o tom, ako môžu žiaci AI používať. Zároveň je dôležité učiť ich pracovať s technológiou bezpečne, aby do nástrojov nezadávali osobné údaje a aby si boli vedomí rizík.