
Nový výskum AI Kompas 2025 porovnáva využívania umelej inteligencie vo vzdelávaní v Česku a na Slovensku. Kým české školy sú pri zavádzaní AI nástrojov inovatívnejšie, slovenské prostredie charakterizuje opatrnosť a vyššia potreba systémovej podpory.
Výskumná správa Scio Research, na za základe odpovedí viac ako 6 700 respondentov z Českej a Slovenskej republiky odhaľuje rozdiely v prístupe k využívaniu umelej inteligencie vo vzdelávaní.
Žiaci na Slovensku deklarujú o niečo častejšie využívanie AI než ich českí rovesníci (80 % SR, 72 % ČR vo voľnom čase; 70 % SR, 69 % ČR na školské účely). Hlavnými nástrojmi sú ChatGPT a aplikácie sociálnych sietí.
O umelej inteligencii žiaci získavajú informácie najmä z internetu a sociálnych sietí, prípadne od kamarátov. Škola je na Slovensku na štvrtom mieste (19 %).
Rozdielny prístup
Vo vzdelávacom prostredí sa ukazuje rozdielny prístup pedagógov. Českí učitelia aktívnejšie experimentujú s rôznymi nástrojmi a integrujú ich do výuky i administratívy (využíva ich 58 %).
Na Slovensku ich pri vyučovaní používa len štvrtina učiteľov. Slovenskí pedagógovia sa vo väčšej miere pociťujú nedostatok metodickej podpory a školení. Absolvovalo ich len 28 % učiteľov, kým v ČR 60 %.

Bezpečné prostredie
Rodičia na Slovensku sú voči AI opatrnejší: pozitívne hodnotí jej využívanie vo vzdelávaní 53 %, v Česku až 69 %. Obe skupiny však zdôrazňujú potrebu, aby školy deti učili bezpečnému a zodpovednému používaniu technológií.
Výskum zároveň poukazuje na odlišné prekážky zavádzania AI. V Česku ide najmä o nedostatok času a organizačné kapacity škôl, kým slovenské školy potrebujú metodickú a technickú podporu. Až 89 % slovenských riaditeľov by privítalo odborné konzultácie, kým v Česku ich potrebuje menej než polovica.
Plán ministerstva školstva
Výsledky výskumu ukazujú, že školy na Slovensku potrebujú systematickú podporu. Ministerstvo školstva preto pripravilo Plán zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní na Slovensku 2025 – 2027, ktorý má školy pripraviť na éru umelej inteligencie.
Plán zahŕňa prípravu nového kurikula a učebných materiálov, školení pre pedagógov, modernizácie riadenia školstva na základe dát a podpory inovácií.
Cieľom plánu je, aby AI posilnila kvalitu vzdelávania aj znížila administratívnu záťaž učiteľov. Zároveň má pripraviť žiakov a študentov na život a prácu v spoločnosti, kde je AI prirodzenou súčasťou každodennej reality.