Nové metodiky ministerstva školstva pomáhajú učiteľom rozvíjať AI kompetencie žiakov a jednoducho začleniť tému do svojho predmetu. Materiály ponúkajú prehľad toho, čo môže žiak v súvislosti s umelou inteligenciou pochopiť, vyhodnotiť či vytvoriť.
Ministerstvo školstva ponúka školám nové metodiky AI kompetencie v predmetoch. Poskytujú prehľadný návod, ako možno tému umelej inteligencie začleniť do výučby na základných a stredných školách.
Materiály pomáhajú prirodzene začleniť tému umelej inteligencie do rôznych predmetov a rozvíjať potrebné digitálne vedomosti a zručnosti. V spolupráci s organizáciou AI deťom vznikol súbor ucelených lekcií určených najmä pre 3. cyklus základných škôl a stredné školy.
Učiteľ s pomocou metodík získa jednoduchý návod, ako môže v jeho predmete žiak pochopiť, analyzovať alebo tvoriť v súvislosti s AI. Zároveň ponúkajú orientáciu v tom, ako sa dá s témou pracovať s využitím rôznym dostupných nástrojov.
Čo ponúkajú metodiky AI kompetencie v predmetoch
- návody, ako učiť AI kompetencie od základného porozumenia pojmom až po tvorivé využitie technológií,
- informáciu, v ktorých predmetoch sa tieto kompetencie dajú prirodzene rozvíjať,
- opis toho, čo môže žiak v danom predmete vedieť alebo robiť (napríklad porovnávať výstupy AI, pracovať s jednoduchými modelmi, vyhodnocovať kvalitu výsledkov),
- odporúčania, ako učiteľ môže tému začleniť do svojej výučby formou úloh, projektov či diskusií.
Nielen informatika
Ministerstvo školám ponúka nástroj, aby sa výučba AI neobmedzila na informatiku, ale stala sa prirodzenou súčasťou vyučovacích predmetov. Od jazykov, cez hudobnú výchovu, po prírodovedné predmety.
Materiály sú dostupné online a školy ich môžu začať používať okamžite. Metodika je zostavená tak, aby v budúcnosti umožňovala postupné dopĺňanie ďalších tém podľa vývoja technológií a potrieb škôl.
Nové metodiky nadväzujú na predchádzajúce praktické materiály Karty na výučbu o umelej inteligencii pre starších žiakov a metodiku Ju a Pí pre mladšie ročníky.
Metodiky sú v súlade s cieľmi Plánu zodpovedného využívania AI vo vzdelávaní, ktorý podporuje budovanie AI gramotnosti žiakov a rozvoj etického, bezpečného a zodpovedného prístupu k technológiám.
Aktuality

A čo ak vyučovanie písania v školách nestojí za záchranu?

Tri výzvy nástupu AI do škôl: ilúzia učenia, menej ľudskosti, úpadok kreativity
